Sprzedaż Forda Mondeo |
|
Różne sukcesy w sprzedażyW Europie, Ford Mondeo został od razu ogłoszony liderem w swojej klasie, a w 1994 roku został samochodem roku. Duży facelift z roku 1996 spotkał się z największą falą krytycyzmu. Obniżone zostały standardy i np. klimatyzacja lub alufelgi stały się już tylko opcjonalne w brytyjskim modelu Ghia, co mogło być spowodowane tym, że Ford musiał trochę obniżyć koszty aby odzyskać część pieniędzy zainwestowanych w drogi i oryginalny design. Ford krótko sprzedawał wersję z zamontowanym silnikiem Zetec 2.0 z napędem 4x4. Firma okazała się nie mieć wyczucia czasu, ponieważ wystartowała z rozwiązaniem, które już od pewnego czasu stanowiło synonim dużych SUV'ów (SUV - Sport Utility Vehicle), jak na przykład Land Rover Discovery. SUVy stały się popularne, lecz klienci zaczęli raczej preferować pełne rozwiązania, bardziej niż limuzyny trzymające się każdej drogi. W Europie, Ford Mondeo jest postrzegany jako duży, ale na innych rynkach, jak na przykład amerykański i australijski, już nie - ponieważ dostępne są tam większe modele z silniejszymi silnikami. Ford przez cały czas twierdził, że Mondeo był "autem światowym", jednakże w liście do magazynu "Autocar" w Wielkiej Brytanii jeden z dealerów pytał retorycznie "Po co został zaprojektowany świat?" Ze względu na to, że Contour i Mystique dowiodły swej niepopularności wśród amerykańskich nabywców. Jednakże, podczas gdy Contour sprzedawał się przeciętnie, Mystique zaczął sprzedawać się bardzo dobrze. Mondeo drugiej generacji był dużo większy od swojego poprzednika, nie był jednak sprzedawany w Ameryce Północnej, gdzie obecnie Ford oferuje auto o nazwie Fusion. Istniała dodatkowo kolejna teoria pewnego motoryzacyjnego magazynu: ponieważ Contour i Mystique nie były stworzone w Stanach Zjednoczonych, Ford cierpiał z braku entuzjazmu rynku Północnej Ameryki. Te same teorie wskazują również na fakt, że seria 3 BMW - spornie światowy samochód - jednakże sprzedawana z powodzeniem globalnie - radziła sobie świetnie w Stanach Zjednoczonych i miała te same rozmiary co Contour i Mystique. Mondeo nie wypadał również najlepiej w Australii, gdzie podobnie, na rynku znajdował się większy, lokalny model - Falcon. Dla tego też wycofano go w 2001 roku. Australijski Ford wycofał się kompletnie z segmentu aut średniego rozmiaru z australijskiego rynku. Wersja kombi, pierwszy Ford średniego rozmiaru - został z tamtejszego rynku wycofany w roku 1999, do którego to czasu walczył z japońskimi modelami takimi jak na przykład Honda Accord lub Subaru Legacy oraz Holden Vectra importowanym z Europy. Jako kontrast można wspomnieć, iż Mondeo tak jak Cortina na długo przed nim, odniósł sukces w Nowej Zelandii. Model trzeciej generacji został szczególnie zauważony i nagrodzony jako "samochód roku" 2001 przez National Business Review. W dodatku, wiele wcześniejszych modeli Mondeo, importowanych z Japonii było sprzedawanych w tym kraju. (Japonia również okazała się dobrym rynkiem dla Mondeo, co było rzadkim zjawiskiem w kraju, który słynął przecież z dużej ilości aut produkowanych przez rodzimy przemysł motoryzacyjny). |